1. |
|
 |
|
|
Prægning og kritiske perioder Den
lille hvalp gennemløber fra sin fødsel og nogle uger frem en stor
udvikling. Forskning i midten af det forrige århundrede har vist, at
denne udvikling er knyttet til bestemte alderstrin, man taler om
faser eller kritiske perioder, som
er ganske kortvarige men til gengæld af afgørende
betydning. Kendskabet til dette blev skabt af psykologerne John Paul
Scott og John L. Fuller, og deres erfaringer udnyttedes bl.a. af
lederen af Blindehundeførerskolen i San Rafael i Californien Clarence Pfaffenberger.
Pfaffenberger oplevede i sit praktiske arbejde, at mange hvalpe, som
man ønskede at uddanne som blindeførerhunde, senere viste sig ikke
at slå til. De måtte kasseres, og man havde spildt både tid og
penge. På det tidspunkt troede man, at resultatet blot var afhængigt
af dyrenes arveanlæg, men det skulle vise sig, at den rigtige
stimulering på det rigtige tidspunkt eller mangel på stimulering er
meget afgørende. I et samarbejde mellem praktikeren og
videnskabsmændene nåede man frem til en viden om, at de første tolv
leveuger er meget vigtige perioder i en hvalps udvikling. Det viste
sig, at en hvalp med gode arveanlæg, som ikke blev rigtig
stimuleret, ikke kunne leve op til forventningerne, mens man på den
anden side kunne se hvalpe med mindre gode naturlige forudsætninger,
men som var blevet præget på den bedste måde, ikke blot udviklede
sig til dygtige brugshunde men også var lettere at omgås. Man
erfarede, at en hvalp, der var blevet præget hensigtsmæssigt og som
samtidig havde et godt væsen dermed ikke blot blev en bedre
brugshund men også var lettere at holde som familiehund.
Det er noget, som langt de fleste opdrættere
heldigvis godt er klar over, men som ny hundeejer, der skal ud at
vælge sin nye hvalp, er det alligevel en god ide at danne sig et
indtryk af det miljø, hvalpen er vokset op i og vurdere om, den har
haft mulighed for at se og opleve andet end blot de fire vægge i
hundegården uden særlige legemuligheder og i øvrigt hvilke andre
påvirkninger fra ting eller mennesker, den har været udsat for. Det
er klart, at i det lille opdræt med en enkelt eller nogle få tæver
er det lettere at byde hvalpene de rette muligheder end i store
kenneler.
|
Den forskning, som Scott og Fuller udførte i
midten af forrige århundrede og som i praksis udnyttedes af Clarence
Pfaffenberger har givet os en forståelse af, hvordan udviklingen hos
små hvalpe forløber og i den forbindelse har kendskabet til begreber
som prægning og udviklingsfaser haft stor betydning. Det er ikke nye
begreber i dyrepsykologien. Allerede Konrad Lorenz viste med sine
bøger På talefod med dyrene og Hundeliv, hvordan
prægning er af afgørende betydning for dyrs udvikling. Således i
historien om gåsebarnet Martine, hvor han fortæller om, hvordan han
prægede en lille gæsling på sig selv, ved at han var det første
væsen, den fik øje på, i det øjeblik den kom ud af ægget. Andre
fugle præges på deres moder ved at høre moderens kaldelyde. Her er
tale om enkle og primitive former for prægning. Hos højere udviklede
dyr med større hjernekapacitet er prægningerne ikke så markante og
afgørende men spiller alligevel en stor rolle. Det er noget
hundeejere og opdrættere har været klar over meget længe. Coppinger
fortæller i sin bog Dogs om iagttagelser Charles Darwin
gjorde i Uruguay under sin jordomrejse i 1833. Her så han
fåreavlere, der opdrættede vogterhunde. Hvalpe, der skulle bruges
ved hjorden til beskyttelse mod rovdyr, blev tidligt taget fra moderen. De kom kun sammen med
hende nogle gange om dagen for at die, de sov i fårehegnet i en rede
lavet af uld og fik ikke adgang til at lege med andre hvalpe eller
børn. De blev helt præget på fårene og sluttede sig helt til
fåreflokken og forsvarede den som voksne. Det har vist sig, at det
afgørende for, om en hund blev en god vogterhund, ikke først og
fremmest var dens genetiske anlæg, men om den var blevet præget
rigtigt i en afgørende periode af dens liv.
De hyrder, der rundt i verden har opfostret og
benyttet vogterhunde, har ikke kendt til de grundlæggende mønstre,
der betinger denne form for prægning. Det er først nyere tids
forskning, der har afdækket denne viden. Konrad Lorenz var som sagt
en pioner på området. Den næsten øjeblikkelige prægning, som han
fortæller om i forbindelse med grågæs, er typisk for en art som gæs,
der er tidligt udviklet og kan gå og svømme straks efter klækningen
af ægget. Hos alliker, som han også arbejdede med, er der tale om en
længere udvikling, og her foregår prægningen også over længere tid.
Det samme er tilfældet hos hunde. Her tager prægningen først sin
begyndelse, når hvalpens nervebaner åbnes, og den kan begynde at
modtage indtryk fra omverdenen. Det er i 3 ugers alderen. Dernæst
fortsætter prægningen indtil hvalpens 16. uge, hvorefter den aftager
brat, og prægning ikke længere er mulig. I tilfældet med vogterhunde
understreger Coppinger, at hunde, der ikke har set et får inden
deres 16. leveuge ikke kan blive egnede vogterhunde. Det er i denne
periode en hund lærer social adfærd, dominans og underkastelse. Ved
16 ugers alderen er en hvalps sociale personlighed dannet for resten
af livet. De 16 uger er ikke en
fuldstændig grænse, der kan være individuelle forskelle, ligesom der
kan være forskel på racers udvikling.
Hos ulve sker udviklingen noget hurtigere end hos hunde. Forskere,
der i ulveparker har prøvet at tæmme ulvehvalpe, har måttet tage dem
fra moderen før de får øjne og dernæst tilbringe næsten hele døgnet
sammen med dem i de første uger for at opnå et godt resultat. Alene
dette faktum siger noget om, at de første kontakter mellem mennesker
og ulve ikke er foregået ved at stenalderjægere har taget en
ulvehvalp med hjem til børnene at lege med og derigennem har tæmmet
vilddyret.
Prægningen i den kritiske periode er væsentlig for en hunds sociale
udvikling, der sker noget i hundens hjerne, som ikke eller kun
vanskeligt senere kan ændres.
|
|

Indtil 3 ugers alderen er hvalpens nervebaner kun delvist åbne. |
I de første uger af en hvalps liv gennemlever den forskellige faser
af udvikling. Den første fase strækker sig over de første tre
leveuger. Det er tiden fra fødslen til 21. dagen.
Den første tid er i virkeligheden blot en forlængelse af livet i
livmoderen. Det ses også af, at hvalpe, der har ligget i livmoderen
længere end de almindelige 63 dage, gennemlever denne periode på
lidt kortere tid, mens modsat hvalpe, der er født lidt for tidligt,
bruger lidt længere tid. I den første fase drejer det sig for
hvalpen kun om at overleve. Den spiser, sover og gør sig ren. Det er
ikke sådan, at hvalpe er helt uden fornemmelse for omverdenen. Er
der normal temperatur eller endog køligt, kan man se, at hvalpene
klumper sig sammen, hvorimod de i varme perioder flytter sig længere
væk fra hinanden. På samme måde søger de mod moderens patter for at
sutte, men derudover reagerer de kun i ringe grad på omgivelserne.
Dette er i modsætning til f. eks. egernunger der, hvis man lægger
dem på et bord, begynder at kravle rundt. Hvis de når hen til
kanten, trækker de sig instinktivt tilbage. En tilpasning, der er
gavnlig for et trælevende dyr. En sådan reaktion har hundehvalpe
ikke. Bliver de sat i samme situation, vil de falde ud over kanten,
hvis de ikke bliver forhindret i det.
I denne første fase af en hvalps liv er det
umuligt for den at lære den noget. Dens nervebaner er ganske enkelt
ikke rigtig åbnede.
En hvalp åbner sine øjne fra ca. 11. dagen til 19. dagen,
gennemsnittet er 13. - 14. dagen. Det ser ud til, at hvalpen kan se
noget, for den bakker, hvis den bliver udsat for skarpt lys, men den
skal sikkert lære at bruge øjnene, for den vil ikke blinke medmindre
dens øjne bliver berørt. Et bevægeligt objekt får den ikke til at
lukke øjnene eller følge efter det.
Man har ikke kunnet påvise reaktion på lyd før
på 21. dagen. Før den tid bliver en hvalp ikke forskrækket på grund
af usædvanlige lyde som f.eks. et grydelåg, der smides på gulvet.
Efter 21. dagen kan der ses en reaktion. Indtil da har dens ører
været lukkede. Nu vil den bevæge sig væk, flade ud eller blot rejse
ørerne. På 21. dagen fungerer alle sanseorganerne, og hvalpen er
ikke længere blot afhængig af reflekser. Den kan nu se, høre, lugte,
smage, føle.
Dette er hvad man kan erfare ved at iagttage hvalpen. At der er tale
om en udvikling i hjernen har man påvist ved brug af en
elektroencephalograf, som kan måle elektriske bølger i hjernen. Det
har vist sig at hos den nyfødte hvalp, viser målingerne næsten ingen
bølger, mens der ved en og tyve dages alderen kan påvises en tydelig
ændring, ligesom der også er forskelle hos den vågne og den sovende
hvalp. |
Fra tre ugers alderen til seksten ugers alderen formes en hvalps
grundlæggende karakter, og det er vigtigt, at den bliver rigtigt
behandlet i denne periode, at den bliver passet rigtigt, får omhu,
føler tryghed og ikke bliver forvirret. Det er ikke nok, at en hvalp
har medfødte anlæg for at blive en god hund, den skal også have de
rigtige påvirkninger for at udvikle sig rigtigt. Bliver den
fejlpræget eller understimuleret, vil den ikke kunne udnytte sine
gode anlæg, og fejlen vil ikke senere kunne rettes.
Et eksempel på dette så Pfaffenberger på Hamilton Station, hvor han
på en plæne kunne iagttage tre ruhårede fox terrier hvalpe. De to
løb og legede og gøede som normale hvalpe. Den tredje lå udstrakt på
plænen, så fik den øje på en plastic spand løb hen til den, greb den
med tænderne og hvirvlede rundt og rundt, indtil den blev helt
svimmel og faldt gispende om. Da den genvandt balancen genoptog den
legen med spanden. På intet tidspunkt viste den interesse for de to
andre hvalpe, som på deres side heller ikke tog sig af den.
Det viste sig, at de tre var kuldsøskende, men at den omtalte
enegænger var blevet fjernet fra kuldet før den en og tyvende dag og
var blevet opdraget isoleret. Den havde heller ikke fået menneskelig
kontakt ud over det mest nødvendige. Fire måneder gammel blev han
sat sammen med sine kuldsøskende men viste slet ikke interesse for
dem. Han havde mistet evnen til social kontakt. Den lange afsondring
i en vigtig periode fra kontakt med mennesker og dyr havde formet
ham på en måde, så han ikke senere kunne få et ordentligt forhold
til hverken artsfæller eller mennesker.
Han var et resultat af et af de forsøg som dr. Scott arbejdede med.
Det var i virkeligheden et lam, der havde fået dr. Scott på sporet.
Han havde købt en farm, hvor der var en del får. Han fik af naboerne
et forældreløst lam forærende og flaskede det op. Senere satte han
det ud til de andre. Det løb hen til flokken men blev puffet væk.
Det gik derefter for sig selv og søgte ikke mere sammen med de andre
får. Derimod søgte det sammen med mennesker. Selv om de andre får,
som det gik med, var meget sky, løb det altid hen mod mennesker, der
nærmede sig. Det var i en afgørende periode blevet præget på
mennesker.
|
|

og legemuligheder undersøges
|
Den fjerde til den syvende uge
Overgangen til den næste periode er ganske skarp. Nu kan hvalpen
bruge alle sine sanser, og nu begynder omgivelserne at gøre deres
indflydelse gældende. Hjernen er nu funktionsdygtig og ved
slutningen af syv ugers alderen helt udviklet. Sanseorganerne
arbejder normalt, de modtager påvirkninger, som ledes gennem
nervebaner og fører til reaktioner. Især den fjerde uge er en tid,
hvor omgivelserne virker voldsomt på hvalpen. Den viger f. eks.
tilbage, hvis en genstand føres hurtigt imod den, den trykker sig,
hvis den hører kraftig støj. Den kan dog også vise nysgerrighed. Den
begynder også at give lyde fra sig, og den bevæger sig mere og mere
omkring og sover mindre. I denne tid er hvalpen særlig følsom. Den
har stadig stort behov for moderen, men nu begynder også samspillet
med de andre hvalpe, og i de næste fire uger indtil hvalpen er syv
uger, lever den i nær kontakt med moderen og de andre hvalpe. På
denne måde socialiseres den på andre hunde. Det er en vigtig ting.
En hvalp, der tages fra flokken før den er syv uger, vil mangle
noget i sin udvikling, den vil ofte være usikker eller aggressiv
overfor andre hunde.
Med begyndelsen af fem ugers alderen starter en
tid med rivende udvikling. Måske ingensinde senere er en hund så
indlæringsparat som i denne tid, og indtryk fra denne tid vil præge
sig dybt i dens erindring. Her grundlægges vaner og mønstre, og
lærer vi den ikke gode vaner, så lærer den måske noget andet. Det er
således en fordel, at hvalpe, når de begynder at løbe omkring, har
mulighed for at komme i berøring med jord eller græs. Det vil
stimulere deres naturlige trang til renlighed, og de vil være
lettere at gøre stuerene end hvalpe, der kun har kendt til hårdt
underlag i kennelen. Indtil syv ugers alderen stiger lærelyst og
evnen til at modtage indlæring. Det falder sammen med den begyndende
socialisering med kuldets øvrige hvalpe. Det er også i denne tid, at
socialiseringen til mennesker sker. Det er selvfølgelig først og
fremmest opdrætteren, der bliver den kendte person, men det er
gavnligt for hvalpene at stifte bekendtskab med flere fremmede både
børn og voksne. Det er ganske tydeligt at se, hvordan hvalpe ved fem
til seks ugers alder kender forskel på de personer, der kommer hver
dag og fremmede, der kun kommer af og til. Det betyder ikke, at en
hvalp helst skal møde sin kommende ejer i denne periode, men at
opleve møde med forskellige mennesker, giver den mulighed for at få
et større erfaringsområde, og det stimulerer dens hjernevækst, at
den modtager så mange indtryk som muligt.
|

For hvalpen har selv små ting nyhedens interesse |
|
Om hjernens vækst fortæller Raymond og Lorna Coppinger i deres bog:
Dogs. I en periode arbejdede de med hunde, der bruges som
vogterhunde ved fåreflokke. Coppingers opdagede, at hvalpe, der var
vokset op ved fåreflokke, adskilte sig fra hvalpe af samme
afstamning, der var vokset op i en landsby. Dette er ganske
væsentligt. De første erfaringer er af afgørende betydning ikke
fordi det er den første indlæring, men fordi de er bestemmende for
hjernens udvikling. Coppingers troede i begyndelsen, at de oplærte
deres hvalpe til at vogte får men lærte senere, at det afgørende
var, at hvalpene voksede op sammen med får. Derved grundlagde de
deres senere adfærd som vogterhunde.
Desuden understreger de, hvor vigtigt det er,
at hvalpe får så mange forskellige oplevelser som muligt. Det er med
hjernens vækst som med lemmers. Hvis et ben ikke bliver brugt i
vokseperioden (den kritiske fase) bliver det ikke rigtig udviklet.
Det samme er tilfældet med hjerner. Hjerner gror på to måder. De
bliver større og de forandrer form. Hvor meget de gror, og hvordan
de udformes afhænger af de påvirkninger, de modtager gennem de
første seksten uger. Den tid, hvor hjernen vokser hurtigst, er også
den tid, hvor socialiseringen finder sted. En daggammel vogterhunds
hjerne har en størrelse på omkring 10 kubikcentimeter. Når hvalpen
er otte uger har hjernen seksdoblet sin størrelse til 60
kubikcentimeter. Ved fire måneders alderen er hjernen vokset til 80
kubikcentimeter, og den udvikler sig nu hurtigt til lidt over 100 kubikcentimeter, som nås ved 12 måneders alderen. Ved
fødslen har en hvalp allerede samme antal hjerneceller som den
voksne hund, men hjernen fylder altså kun en tiendedel. Hvordan kan
det nu være. Jo det skyldes, at hjernens vækst fremkommer ved, at
der dannes forbindelser mellem de forskellige celler. En meget stor
del af hjernens celler er ikke forbundne ved fødslen. Det er den
proces, der sker under opvæksten. Nogle nerveceller forbindes
spontant, eller forbindelsen sættes i gang af indre signaler. Andre
forbindelser skabes efter modtagelse af ydre signaler. F. eks.
sender øjet signaler om, hvor mange celler der er nødvendige for at
øjeæblet kan fungere. Store øjne har brug for mange celler, små øjne
kræver færre. Foruden størrelsen har også øjets aktivitet betydning.
Hvalpe der er vokset op i mørke omgivelser har mindre hjerner end
hvalpe, der er vokset op under normale forhold. Det samme forhold
gør sig gældende for hvalpe, der vokser op i omgivelser med for få
muligheder for stimulering. De får mindre hjerner. De har ganske
vist samme antal nerveceller, men der er færre, der er bundet
sammen. Der er lavet forsøg med killinger, hvor man har givet dem
briller på, der var stribede, så de kun kunne se vandret. Som voksne
kunne de ikke se i det lodrette plan og løb ind i bordben som om de
ikke kunne se dem. Det samme forhold gør sig gældende for de øvrige
sanser.
Syv ugers alderen anses af dr. Scott og hans
medarbejdere for at være den ideelle tid at tage en hvalp fra
moderen. Indtil da har den behov for moderen og, der foregår
samtidig den nødvendige socialisering.
Det kan være uheldigt, hvis hele kuldet bliver sammen i længere tid
herefter, for på denne tid begynder kampene om dominans, og får
sådanne dominanskampe lov til uhindrede at finde sted, kan det
resultere i særligt dominerende individer eller modsat nogle, der
bliver særligt underdanige.
|

Hen imod 7 ugers alderen begynder dominansadfærden
at gøre sig gældende
|

trækkeleg
|
Eksperimenter viser, at hvalpe, som tages fra moderen og kuldet, når
de er fire uger gamle og får megen pleje af mennesker, knytter sig
stærkt til mennesker, og de viser sig siden uden interesse for andre
hunde. Nogle viser endda ikke engang sexuel interesse og kan være
svære at avle med.
Gennem denne anden kritiske fase socialiseres hvalpene dels på deres
artsfæller og dels på mennesker, og det er derfor nødvendigt, at de
får erfaringer med mennesker i denne periode. Det behøver dog ikke
at være særlig meget. Venlig kontakt ved fodringstid har vist sig at
være tilstrækkeligt, men hvalpe, der afsondres fra mennesker og
fodres via automater, vil optræde overfor mennesker på samme måde
som vilde dyr.
Syv ugers alderen er afslutningen på en periode. Nu kan hvalpen
undvære sin moder, og den er let at vænne fra på den tid.
Det var blandt andet Pfaffenbergers arbejde med førerhunde, der
førte til opdagelse af vigtigheden af den personlige kontakt.
Mange af de hunde, man havde udvalgt ved prøver, og som man senere
startede med at træne, viste sig at svigte på et afgørende punkt. De
havde i træningen klaret sig fint indtil de stod overfor at skulle
tage ansvar for den blinde. Her svigtede de og blev forvirrede, når
de kom under det pres at skulle foretage en selvstændig vurdering.
Den slags hunde kasserede man på St. Rafael blindeskolen, og dermed
havde man et problem. Det var ofte hunde, der havde klaret sig godt
i deres foreløbige tests, og de havde haft fine resultater under
træningen. Det var både dyrt og ærgerligt nu at måtte kassere dem.
For at finde frem til hvor fejlen lå, gennemgik
man hundenes journaler og fandt løsningen på problemet. Det viste
sig, at alle de hunde, man havde måttet kassere ikke var blevet
anbragt i private hjem efter de afsluttende prøver ved otte ugers
alderen men var blevet i kennelen. Her var de blevet overladt til
sig selv. Ud over den daglige pasning havde de ikke haft kontakt med
mennesker.
Af 124 hvalpe, som havde bestået prøverne, blev 40 placeret i
private hjem indenfor en uge. 22 indenfor to uger. Ingen af de 40
dumpede til de afsluttende prøver, og kun tre af de 22 viste ikke
viljen til at tage ansvar. Ved nærmere undersøgelser viste det sig,
at hvalpe som kom fra kennelen indenfor den første uge efter de
afsluttende prøver blev førerhunde i 90 % af tilfældene. Hvis
hvalpene blev i kennelen mellem en og to uger, klarede de sig næsten
lige så godt (86 %). Var hvalpene i kennel mellem to og tre uger
blev kun 57 % førerhunde, og af hvalpene, som blev i kennelen mere
end tre uger, blev kun 30 % førerhunde.
Dette tydede jo i høj grad på, at den afbrydelse i socialiseringen,
der fandt sted ved at hvalpene blev overladt til sig selv, havde
indflydelse på deres udvikling.
Efter denne opdagelse blev hvalpe, som af den ene eller anden grund
ikke kom ud til folk øjeblikkelig efter deres afsluttende prøver, i
den følgende tid beskæftiget af de mennesker, de var vant til at
omgås. Det viste sig, at man herved kunne undgå de uheldige følger
af at blive tilbage i kennelen.
Der er endnu meget man ikke ved omkring
kritiske perioder f. eks. omkring frygt. Frygt er en reaktion, som
et dyr viser, når det har modtaget så mange påvirkninger, at
tærsklen for at reagere er overskredet. Hvis man tænker sig et givet
signal, så kan dyret reagere ved at vise nysgerrighed, det kan også
reagere ved at vise frygt. Man kan tage en lyd. Den samme lyd kan
være meget høj eller næsten ikke til at høre afhængig af ørets
udvikling. Hos hundehvalpe udvikles høresansen først efter 21. dagen
for derefter at blive bedre og bedre. Derfor kan en lyd, som den
voksne hund hører som meget kraftig godt være ret svag for hvalpen.
Dyr vil undgå høje lyde men måske vise nysgerrighed overfor dæmpede
lyde, og de vil måske vænnes til lyde som er konstante. Frygt er for
en stor del det at undvige noget nyt.
Frygtadfærden vækkes på forskellige tidspunkter i forskellige racer,
og selv indenfor en bestemt race kan der være store individuelle
forskelle. Seks til otte uger er en normal alder for nogle racer for
frygtadfærdens opståen, mens det i andre racer først sætter ind ved
ti ugers alderen.
Ethvert adfærdsmønster frygt, underkastelse, nysgerrighed, leg har
sin egen udvikling, og den varierer fra race til race. Den er
afhængig af kirtlers udvikling, hormonproduktion samt udvikling af
motorik og sanseapparat, og det hele virker tilbage på hvalpen og er
med til at bestemme udviklingen af hjernen og andre organer.
Under den kritiske periode af socialiseringen
kan man f. eks. hos border collien og også andre racer se at
jagtadfærden sætter ind. Ved ti ugers alderen begynder de at
iagttage og fokusere på ting i deres omgivelser. Så sætter en
adfærdsrække ind. Den består af: Iagttagelse – fokusering – bytteleg
med andre hvalpe. Denne leg indeholder elementer af rovdyret overfor
byttet.
De store fårevogterhunderacer viser sjældnere denne rovdyradfærd, og
hvis de gør, er det først omkring fem til seks måneders alderen, men
på den tid er vinduet for social udvikling lukket. Det er udenfor de
kritiske perioder. Derfor kan de ikke integrere denne rovdyradfærd i
deres sociale leg. Dette gør disse hundes adfærd meget forskellig
fra hyrdehunde som collier og schæferhunde.
Den normale rovdyradfærd hos hunde er: orientere sig/iagttage,
fokusere/ gribe fat, bide/ bide, flå.
Ikke alle racer har et fuldstændigt udviklet
adfærdsmønster, og det er interessant at se, at både hunde og andre
rovdyr undlader at vise dræbeadfærd overfor dyr, de er vokset op med
eller dyr, de kender. Etologen Paul Leyhausen fortæller om en vild
kat han havde, og som han fodrede med rotter. En rotte undslap
engang og gemte sig under kattens seng. Her levede den videre og
blev venner med katten. Alle andre rotter blev dræbt men ikke denne.
Efter nogle måneder blev den fjernet og tre måneder senere, da den
var blevet meget større blev den sat tilbage, men da var venskabet
glemt. Coppinger fortæller om sin Alaska Malemute, som han havde
sammen med fem kyllinger. Hunden rørte dem aldrig. Andre kyllinger
som blev indkøbt blev øjeblikkelig dræbt men ikke de gamle.
Dette forhold, at rovdyr ikke dræber kendte dyr, der ellers optræder
som byttedyr, er noget opdrættere af foxhounds benytter sig af. De
anbringer deres hvalpe hos landmænd, de kalder dem puppy walkers.
Her vokser hvalpene op, og da disse hunde ikke udvikler deres
jagtinstinkt før efter de er blevet socialiserede til gårdens dyr,
vil foxhounds, der er opvokset på denne måde, senere under
rævejagten kunne løbe gennem en gårdsplads uden overhovedet at kigge
efter kyllinger eller andre dyr, der færdes her.
De forskellige adfærdsmønstre skal altså
stimuleres indenfor den kritiske periode ellers falder de bort og
kan ikke senere indlæres. Et eksempel herpå er sutterefleksen. Dette
adfærdsmønster aktiveres hos de fleste pattedyr ganske kort tid før
fødslen, og hvis en hvalp ikke sutter indenfor få minutter efter
fødslen mister den evne hertil. Det er sandsynligvis fordi, der ikke
skabes nerveforbindelser, og det kan ikke læres senere. Man kan ikke
blot ikke lære en hvalp at sutte, man kan heller ikke lære den at
tygge og synke. Det er medfødte anlæg.
Studiet af hvalpes udviklingsperioder har altså
vist, hvor vigtigt det er for dyr, at de får opbygget den rigtige
kontakt ikke blot til artsfæller men også til mennesker.
Socialiseringen som sker i hvalpekuldet er afgørende vigtig for
hvalpen, men også kontakt med mennesker, og passende stimulering er
af stor betydning for den videre udvikling. At de kritiske perioder
er vigtige er allerede nævnt og understreges af andre forsøg med
hvalpes udvikling, der viser, at hvalpe i fire ugers alderen
spontant nærmer sig en passiv betragter. Venter man til syv ugers
alderen med samme forsøg, vil hvalpe i gennemsnit bruge to dage,
hvor betragteren hver dag opholder sig ti minutter i rummet, inden
de søger social kontakt, og venter man til hvalpene er fire måneder,
er de for ængstelige til at nærme sig betragteren.
Det er altså vigtigt, hvordan hvalpe vokser op, og med dette i
baghovedet, bør man vurdere forholdene hos opdrætteren, når man skal
ud at købe en hvalp. En fin og omhyggelig renholdt kennel kan måske
se flot ud, men hvis den ikke byder på muligheder for oplevelser af
forskellig slags, er den måske et mindre velegnet sted for hvalpe at
vokse op, end en kennel, hvor der er mulighed for hvalpene for at
udforske større områder, eller hvor der er legemuligheder af
forskellig slags.
|

Hvalpenes nysgerrighed stimuleres, og deres erfaringsområde udvides |

Her trækkes nye spor i hjernen
|
Udviklingen efter ottende leveuge
Ved 8 ugers alderen er hvalpene afvænnet og klar til at komme fra
kuldet. Loven foreskriver, at hvalpe skal være 8 uger inden de må
sælges. Det er også det almindeligste, at hvalpe sælges ved den
alder. Der er dog enkelte opdrættere, der foretrækker at beholde
hvalpene til de er 12 uger, men netop tiden efter ottende uge er en
tid med rivende udvikling, og bliver hvalpen i kennelen efter denne
tid, kræver det, at den beskæftiges og bydes på udfordringer.
For en hvalp på 8 uger er det en voldsom omvæltning at blive taget
fra de vante omgivelser og flyttet til et nyt sted. Man skal derfor
sørge for, at flytningen foregår så roligt som muligt. Nogle hvalpe
tager den første køretur ganske roligt, mens andre kan være mere
påvirkede, og nogle bliver måske køresyge. Det sidste kan man som
chauffør tage hensyn til ved at køre roligt og f. eks. ikke lave for
bratte drejninger eller opbremsninger. Det kan også være en fordel,
at anbringe hvalpen foran i bilen ved fødderne af passagereren ved
siden af føreren. Drejer det sig om en lang tur, er det fornuftigt
at tage pauser og lade hvalpen komme ud og eventuelt gøre sig ren.
Når man kommer hjem, skal man ikke tage hvalpen direkte ind i huset,
men lade den komme om i haven og hen til det sted, hvor man i
fremtiden gerne vil have den til at gøre sig ren.
Og her starter så et nyt kapitel i hvalpens liv.
|
Til top |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|